Resipi Simple Tuna Baguette - Cerita Ita                                                             Resipi Simple Tuna Baguette Langkau ke kandungan utama

Resipi Simple Tuna Baguette

assalamualaikum semua,

hari ni makan sedap tengahari sebab tak puasa... huhu... kononnya aku ni nak berazam la puasa 6 Syawal penuh tahun ni... selalu asyik ada aje halangan... makanya aku dah cuba dari hari Selasa baru ni... sampai semalam dapat la 3 hari... tapi hari ni aku terpaksa la langgar azam aku ni sebab batuk aku dah semakin teruk... tadi masa nak bincang tajuk mini projek dengan pelajar praktikal pun aku rasa macam nak letak tepi kejap je batuk ni... payah woo... nak bercakap banyak tapi terberhenti-henti...

tapi dah namanya manusia ek... kalau sakit pun bukan dapat sekat mulut dari nak makan... makanya tengahari ni kita makan bekal sedap ko... ke barat sekejap kita hari ni... makanan western lagi tu... mujur mata tak jadi biru ke coklat ke kan... hahaha....

jadinya disebabkan aku dah rasa sedap resipi mudah ni apa kata aku kongsikan dengan korang.... meh terus baca meh... eh lupa ... sebelum tu... meh tengok gambar dulu bagi korang terliur.... 

simple recipe
chili tuna baguette



amacam.... ada rasa nak gigit screen hp atau nak gigit pc? huhu... jangan la baik korang beli je bahan-bahan dia... senang je buat dia wei...

Tuna Baguette


Bahan-bahan

Baguette atau roti perancis nama dia ( kat Giant ada jual RM2 dapat 2 batang)
Tuna dalam tin (aku guna Chili Tuna jenama Rex)
Butter atau marjerin (ikut suka la nak guna ke tak...aku tak guna...hehe)
Oregano (sama kes macam butter)
Lada Hitam (sama jugak macam butter)
Keju (kalau suka dan nak letak)

ni rupanya roti perancis ~ihsan google~


rex
chili tuna by rex -maaf la aku lupa snap gambar masa belum bukak.. ni dah jadi terbalik..


Cara-cara

1. Potong roti perancis tu serong-serong...
2. Kalau nak guna butter, boleh sapu butter dan letak oregano dan lada hitam..
3. Grill sekejap kalau korang suka macam bau terbakar sikit dan bagi butter tu serap sikit...
4. Lepas tu korang ambik tuna secukupnya ratakan atas roti perancis tu...
5. Dan boleh la nak letak keju pulak... 
6. Akhir sekali dah boleh hidang dan makan la....
*tapi aku skip semua step tu tau.... aku terus je potong roti dan sapu je tuna chili tu atas dia terus ngap... hehehe...

ni rupa yang dah potong ~ihsan google~


sebenarnya orang putih suka makan macam sandwich macam gambar kat bawah ni... tapi apa ada hal kan? bak abah aku cakap... kita yang buat dia... ikut kita la nak jadikan apa... janji boleh makan ye tak? hehehe... dan percayalah menu ni sangat sesuai untuk orang bujang atau orang yang suka dapur dia bersih-bersih je aka malas... heeee....

macam sedap je kan... ~ihsan google~



p/s takde sesiapa ke nak ajak aku beraya rumah dia ni? 

Ulasan

  1. fuuuh. sedapnya. dulu ade orang kat KL tu, buat roti john pakai roti baguette ni. peeeh memang padu. skrg dah xde dah :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah...roti john lagi la best kalau guna roti baguette ni...harus cuba ni..tq

      Padam
  2. sedapnyer.. senang je ek. kena try ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. sangat senang ainul... pejam mata pun jadik.. hehe..

      Padam
  3. wahhhh sedapnya, simple tapi sedap. must try. cili tu memang win :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan... try la... takde cili hilang auranya...hahaha...

      Padam

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat