Kesan penceraian pada anak - Cerita Ita                                                             Kesan penceraian pada anak Langkau ke kandungan utama

Kesan penceraian pada anak

assalamualaikum semua,

kelmarin petang abg long tiba-tiba menjerit bila abg ngah pegang di bahagian belakang badan dia... aku terkejut jugak... masa tu dia baru je abis mandi... dan tengah sibuk cari baju nak pakai... bila aku tanya kenapa dia terus jawab.... 

abg long : "belakang saya ni sakit ummi... pedih je rasa..."
aku : "kenapa pulak abg long?"
abg long : "tadi ismail letak minyak angin dekat belakang badan saya sampai pedih badan saya tau... cuba ummi tengok... ada kesan tak?"
aku perhatikan memang macam ada kesan melecet sikit kat belakang badan dia... aku tekan kawasan tu dan tanya... : "yang ini ke?"
abg long : "a'ah yang tu la ummi... pedih..."
aku : "macamana boleh ismail letak minyak angin pulak kat belakang awak... minyak angin siapa?"
abg long : " minyak angin orang lain (dia sebut nama tapi aku tak ingat... haha)... tapi ismail rampas lepas tu dia pegi sapu dekat semua orang.."
aku : " alahai... kenapa dengan ismail tu... ummi rasa selalu sangat abg long cerita pasal ismail ganggu awak kan? aritu pun ada kan abg long sebut?"
abg long : " a'ah ummi... entahlah ismail tu.... dia tu kan ibu bapa dia dah berpisah... agaknya sebab tu kot.."
aku tergamam dengar ok... ayat tu keluar dari mulut budak umur 9 tahun ok... zaman aku 9 tahun dulu mana la ambik port orang berpisah bercerai ke apa kan...?
aku : " mak bapak dia dah berpisah? kesiannya abg long...."
abg long : "a'ah"
aku : "biar je la nak... mungkin dia tu kurang kasih sayang agaknya...tu yang ganggu kawan-kawan je..."
abg long : " a'ah kot ek ummi"
bila ibubapa bercerai siapa yang selalu menjadi mangsa? - sumber google


lepas bercakap dengan abg long tu aku terdiam.... tak tau nak ulas apa lagi dah... tergamam pun ye... terus terfikir kesan penceraian pada anak-anak.... tak terbayang rasa apa yang anak-anak rasa bila ibubapa mereka bercerai... hanya mereka yang tau...

sumber google


aku terbaca dalam laman web IKIM selepas tu... terdapat 5 faktor yang menyebabkan penceraian menjadi negatif pada anak-anak...

Faktor pertama :

Hakikat ketiadaan ibu atau bapa. Sebagaimana yang kita tahu, persekitaran terbaik untuk perkembangan anak-anak yang optima ialah kehadiran kedua-dua ibu dan bapa. Dalam kes perceraian salah seorangnya ibu atau bapa telah tiada. Maka keluarga itu bukanlah lagi satu persekitaran yang terbaik untuk anak itu membesar. Akibat dari ketiadaan seorang ibu atau bapa ini, katakanlah bapa, dan ibu pula keluar bekerja, kebanyakan anak-anak dari keluarga yang bercerai mendapat kurang perhatian dan penyeliaan berbanding dengan anak-anak dari keluarga yang tidak bercerai. Ada kemungkinan, kemahiran sosial anak-anak terjejas akibat tiadanya role model bapa atau ibu di rumah itu. Didapati pula, anak-anak yang bapanya mengekalkan hubungan baik dengan bekas isteri dan anak-anak, tidak begitu terkesan dengan perceraian ini. Dalam kata-kata lain, kalau ibubapa masih mengekalkan hubungan yang baik maka anak-anak tidak begitu terkesan dengan perceraian. Oleh itu, untuk meminimakan kesan negatif perceraian, pasangan itu hendaklah mengekalkan hubungan baik selepas perceraian.


Faktor kedua :

Penyesuaian penjaga (ibu atau bapa). Selepas bercerai, anak-anak berada di tangan ibu atau bapa yang mendapat hak penjagaan. Jika ibu atau bapa tadi dapat menyesuaikan diri dengan perceraian itu dengan baik, maka anak-anak juga dapat menyesuaikan diri mereka. Jika penyesuaian ini berlaku, maka perceraian tidak akan membawa kesan yang begitu negatif. Jadi, ibu atau bapa yang mendapat hak jagaan perlu menyesuaikan diri dengan cepat dengan keadaan baru agar ia akan memberi kesan positif kepada anak-anak.

Faktor ketiga :

Kedudukan ekonomi. Biasanya, selepas perceraian taraf hidup keluarga itu menurun terutamanya bila si bapa meninggalkan anak-anaknya. Anak-anak yang kini di bawah jagaan ibu, mungkin perlu berpindah ke rumah yang lebih kecil atau anak-anak itu terpaksa melepaskan kemewahan-kemewahan tertentu yang mereka nikmati sebelum ini. Kajian menunjukkan bahawa anak-anak tidak akan begitu terjejas akibat perceraian sekiranya tiada kejatuhan dari segi taraf hidup. Dalam kata-kata lain, jika perceraian berlaku tetapi taraf hidup anak-anak tidak berubah, yakni masih tinggal di rumah yang sama, masih menikmati kemewahan yang sama, maka mereka tidak akan begitu terkesan oleh perceraian tersebut. Oleh yang demikian, bapa sebagai orang yang bertanggungjawab memberi nafkah perlu memastikan bahawa taraf hidup anak-anak tidak begitu berubah selepas perceraian jika mereka mahu anak-anak mereka berkembang normal seperti anak-anak yang lain.

Faktor keempat :

Konflik keluarga. Dikatakan bahawa yang menjejaskan kesejahteraan anak-anak bukanlah perubahan struktur dalam keluarga (tidak ada ibu atau bapa) tetapi yang menjejaskannya ialah perselisihan atau pergaduhan yang datang dengan perubahan struktur itu. Oleh itu, kalau nak berceraipun, bercerailah dengan cara yang baik dan kekalkan hubungan baik selepas perceraian itu berlaku. Ini kerana hubungan buruk selepas perceraian akan memberi kesan negatif kepada anak-anak.

Faktor kelima :

Perubahan-perubahan hidup yang memberi tekanan. Kajian menunjukkan bahawa lebih banyak tekanan yang dihadapi, lebih sukar untuk anak-anak menyesuaikan diri. Oleh itu, setelah berlaku perceraian, cuba kurangkan perubahan-perubahan dalam hidup agar anak-anak tidak begitu tertekan bila terpaksa berhadapan dengan perkara baru. Oleh itu, jangan tergesa-gesa berpindah rumah atau sekolah. Ibu atau bapa pula jangan cepat-cepat berkahwin lagi dan seumpama. Ini kerana perubahan-perubahan baru memberi tekanan kepada anak-anak dan ini menyukarkan mereka menyesuaikan diri dengan perceraian yang berlaku.

bila baca kelima-lima faktor ni aku rasa sedih bila fikirkan apa kesannya penceraian pada anak-anak.... amat jarang penceraian memberi kesan positif pada anak... mungkin ada tapi bilangannya amat kecil kalau dibandingkan dengan kesan negatif... aku tak bekerja secara langsung dengan anak-anak kecil ni... tapi mungkin orang yang selalu ada dengan mereka seperti guru di sekolah lebih maklum perubahan pada anak-anak ini sendiri... 

walaupun kadang-kala punca penceraian dan penceraian itu sendiri memang tak dapat dielakkan... namun sebagai ibubapa kita perlu selalu mengingatkan diri tentang tanggungjawab dan amanah yang kita galas sebagai ibubapa... amanah yang bakal ditanya satu masa nanti samaada kita laksanakan dengan baik atau pun sebaliknya... maaf aku memang agak emosi bila topik macam ni dibincangkan... terus jadi tulisan yang amat formal... dan marilah kita sama-sama berdoa agar institusi kekeluargaan yang kita bina sentiasa Allah kukuhkan sehingga ke pintu syurga... amin


p/s hari ni masih ada lagi orang yang terlajak raya... hehehe... dah 1 Zulkaedah la oiii... 


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat